دستورالعمل جدید برای افزایش احتمال بهبود زخم پای دیابتی

 از میان بیماران مبتلا به دیابت 15 درصد افراد در معرض خطر ابتلا به زخم های پای دیابتی DFUsهستند و 85 درصد از آمپوتاسیونهای اعضا انتهایی بدن (قطع عضو) دربیماران دیابتی به دنبال ایجاد زخم پای دیابتی اتفاق می افتد. هزینه ی مراقبت های بهداشتی بیماری که دچار قطع عضو  شده است تا آخر عمر حدود  509 هزار دلار است.

این دستورالعمل جدید که اجماعی بر اساس شواهد استفاده ی بهینه از روش Off-Loading  یا روش کاهش و حذف فشار از روی زخم است  روش درمانی Off-Loadingبرای بهبود این بیماری ناتوان کننده و پرهزینه که می تواند به قطع  پا یا اندام های تحتانی منجر شود را بهترین روش معرفی کرده است. رابرت جی اسنایدر کارشناس ارشد، استاد ومدیر تحقیقات بالینی  در دانشگاه Barryبخش بیماریهای پا وسرپرست نویسندگان این دستورالعمل اجماعی می گوید: انتشار این مقاله  به منظور پرکردن  شکاف بین شواهد حمایت کننده از اثربخشی روش کاهش فشار بر زخم دیابتی و استفاده از آن در روشهای بالینی انجام شد. او می افزاید: ما امیدواریم این مقاله  اطلاعات معنی داری از روش Off-Loadingدراختیار متخصصان و پزشکان عمومی قرار دهد تا از این روش بصورت بالینی استفاده ی موثر و صحیح کنند.

بررسی 90 مطالعه توسط متخصصان خبره منجر به ویرایش 8 بند در دستورالعمل اجماعی مبتنی برشواهد و توصیه های اصلی زیر شد:

·        روش VIPs(مدیریت عروقی، مدیریت عفونت و پیشگیری ازعفونت وکاهش فشار) برای ترمیم زخم  ضروری است.

·        کاهش فشار مناسب سبب افزایش بهبودی زخم پای دیابتی می شود.

·        دستورالعمل کاهش فشار بروی پای شارکوت درگزارش اجماعی پای شارکوت در دیابت درسال 2011 منتشر گردید و این دستور العمل همچنان پا برجاست .

·        استفاده  از گچ های تماسی کامل یا TCCبرای زخم های پای دیابتی در کف پا یا پلانتار در  روش کاهش فشار ارجح است زیرا نتایج نشاندهنده ی بهبود ترمیم و به صرفه بودن این نوع درمان است.

·         درحال حاضر شکافی بین شواهد حمایت کننده از اثربخشی روش Off-Loadingدر درمان DFUو آنچه در فرآیندهای بالینی انجام می شود، وجود دارد.

·         احتمال ترمیم  زخم پای دیابتی با تبعیت از روش Off-Loadingافزایش می یابد.

·        استفاده ازدرمانهای پیشرفته  بعید است دربهبود نتایج زخم موثر باشند مگر اینکه  کاهش یا حذف موثر فشار از روی زخم  قبلاً انجام شده باشد.

·        این دستورالعمل از بررسی کیفیت روش کاهش فشار درهر بار ویزیت زخم حمایت  میکند به این ترتیب فاصله ی بین شواهد بدست آمده از این روش  وعملیات بالینی  موجود از بین خواهد رفت.

درمجموع بر اساس مطالعات انجام شده مشخص گردید احتمال بهبود DFUبا پایبندی به روش  کاهش یا حذف  فشار بر زخم  افزایش می یابد، شواهد نشان می دهد استفاده از گچ غیرقابل جابجایی یا ثابت نگاه داشتن مچ پا با آتل در هنگام راه رفتن مطلوب ترین روش برای حذف فشار بر زخم است.

درحال حاضر با وجود اجماع متخصصان بر استفاده از این روش هنوز از آن درفرآیندهای بالینی  به اندازه ی کافی استقبال واستفاده نمی شود این موضوع ضرورت توجه به شواهد  حمایت  کننده از این روش را برای متخصصان گوشزد می کند.

منابع:

www.japmaonline.org/doi/abs/10.7547/8750-7315-104.6.555

www.diabetesincontrol.com/articles/diabetes-news/17347-new-guidelines-recommend-off-loading-to-increase-likelihood-of-diabetic-foot-ulcer-healing